An de an, comertul electronic creste intr-un ritm accelerat, la care si piata ambalajelor pentru colete incearca sa tina pasul. Ultimii doi ani, respectiv 2023 si 2024, au fost cei care au adus schimbari semnificative in piata, in parte influentate de constientizarea problemelor de mediu, noile reglementari privind utilizarea plasticului si preferintele consumatorilor pentru ambalaje cat mai ecologice.
Daca in 2023 preferintele consumatorilor pentru ambalaje erau deja orientate catre sustenabilitate, insa aceasta tendinta s-a accentuat in 2024. Studiile recente arata ca peste 70% dintre consumatori considera acum sustenabilitatea un important criteriu in alegerea companiilor ai caror clienti devin.
De cealalta parte, clientii care au comandat online in 2024 au fost la fel de interesati si de calitatea ambalajelor care le protejeaza produsele pe durata transportului (sa nu uitam marea de retururi din cauza produselor deteriorate). Desi este cam dificil sa existe un echilibru intre functionalitate si sustenabilitate, producatorii de ambalaje au incercat sa raspunda tuturor acestor nevoi din dorinta de a nu-si compromite reputatia si mai ales contractele cu retailerii.
Reglementarile de mediu si impactul asupra industriei
In mod cert una dintre cele mai mari diferente dintre 2023 si 2024 este influenta reglementarilor de mediu asupra pietei. In 2023, companiile erau deja obligate sa respecte normele privind reducerea deseurilor si utilizarea materialelor reciclabile, insa 2024 a adus amplificarea acestor cerinte, deci si mai multa presiune pe producatori sa inoveze si sa se adapteze.
Unul dintre cele mai importante puncte de cotitura a fost introducerea legislatiei stricte privind utilizarea plasticului nereciclabil. In multe regiuni (in special in Uniunea Europeana) noile reglementari au adus taxe suplimentare pentru ambalajele realizate din materiale care nu pot fi reciclate, incercand astfel sa se descurajeze productia de deseuri non-biodegradabile. In consecinta, companiile au fost nevoite sa caute alternative ecologice care sa respecte aceste norme, dar la costuri cat mai accesibile; ceea ce a creat o cerere uriasa de ambalaje din carton reciclat, hartie si plicuri kraft si materiale biodegradabile.
Tot in 2024 numeroase guverne au implementat scheme de ”taxare a poluarii” - ceea ce a obligat companiile sa evalueze amprenta de carbon a fiecarui proces din lantul de productie. Si astfel bioplasticul, desi mai scump decat plasticul conventional, a fost adoptat pe scara mai larga datorita beneficiilor sale ecologice (in special degradarea rapida si impactul redus asupra mediului).
Dar adaptarea la noile reglementari nu a fost lipsita de dificultati. Multi producatori au fost nevoiti sa-si creasca preturile, deoarece materialele ecologice sunt mai scumpe, iar procesele necesare pentru a respecta standardele de mediu sunt mai complexe. Tot in 2024 micii producatori au fost cei mai afectati, deoarece resursele limitate le-au restrictionat capacitatea de a investi in tehnologii noi sau de a face tranzitia catre materiale mai sustenabile.
Evolutia materialelor utilizate in productia de ambalaje
In 2023, printre cele mai utilizate materiale pentru ambalaje erau plasticul flexibil, cartonul ondulat si spuma de polistiren pentru protectie. Doar ca 2024 a marcat tranzitia fortata catre solutii mai prietenoase cu natura, create din carton reciclat si hartia kraft (care au inregistrat o crestere semnificativa), in timp ce utilizarea plasticului a scazut cu peste 15% in sectoarele reglementate strict.
Cum s-au reflectat aceste schimbari asupra pietei, a logisticii si a clientilor
Producatorii s-au vazut nevoiti sa integreze materiale noi, mai sustenabile, dar si sa inoveze in designul ambalajelor pentru a respecta reglementarile stricte si a satisface cerintele clientilor. Aceasta schimbare a dus la o polarizare a pietei: companiile mari, cu resurse semnificative, au reusit sa investeasca in cercetare si dezvoltare, in timp ce producatorii mai mici au intampinat dificultati in a tine pasul.
Un alt efect a fost cresterea preturilor ambalajelor, mai ales in cazul celor care utilizeaza materiale ecologice. Bioplasticele, cartonul reciclabil de inalta calitate si alte materiale sustenabile au costuri de productie mai mari decat alternativele traditionale, ceea ce a dus la scumpirea produselor finale si a obligat companiile sa gaseasca un echilibru intre a oferi solutii sustenabile si a-si mentine competitivitatea pe piata.
Sectorul logistic a fost printre cele mai afectate de noile reglementari - ambalajele optimizate pentru spatiu au facilitat transportul unui numar mai mare de colete intr-o singura livrare, reducand astfel emisiile de carbon asociate cu transportul.
Consumatorii finali au fost, in mod inevitabil, influentati de aceste schimbari. Ambalajele care nu ofera suficienta protectie produselor sau care sunt dificil de reciclat au inceput sa fie criticate intens, in special pe platformele de social media. Companiile au fost nevoite sa raspunda rapid acestor reactii, investind in ambalaje ce respecta atat reglementarile de mediu, cat ofera si o experienta pozitiva utilizatorilor.
Login and Registration Form